Dit wil ik ookSign up now

Stories

Terug naar het overzicht
Interviews

Het nieuwe leven van Ilse Westera als student-athlete

Deze week is Ilse Westera Player of the Week. We volgen Ilse een week lang intensief om te bekijken hoe het leven van een field hockey student-athlete er nu uitziet. Trainen, trainen, reizen, vliegen, wedstrijden spelen, medische testen. Alles komt voorbij deze week.

Monday 08/20
Laatste week van preseason! Zoals elke dag ontbijten we met het hele team om 7:00 uur in een restaurant vlakbij de campus. Mijn wekker staat om 6:30 uur, ik poets mijn tanden, kleed me om en rijd dan vervolgens met de vijf andere meiden die bij mij in het huis wonen naar het ontbijt. Nadat we met het hele team gegeten hebben rijden we terug naar huis, pakken onze spullen en gaan vervolgens naar het hockeyveld. Vandaag begonnen we met de bespreking van onze oefenwedstrijd van afgelopen zondag tegen Duke. Vervolgens hadden we 2 uur training, en daarna nog lift. Lift was in het begin, en eigenlijk nog steeds wel erg wennen voor mij omdat ik totaal niet gewend ben om gewichten te tillen. Gelukkig word ik hierin goed begeleid en gaat dit steeds beter. Na lift hadden we lunchpauze en moest ik een harttest doen. Dit was een test waar ik allemaal plakkers op mijn lichaam kreeg om te kijken of mijn hart goed werkte. Ook werd er een echo gemaakt van mijn hart. Vervolgens hadden we ’s middags onze 2e training van de dag. Na elke training moeten we in een ijsbad zitten, wat echt niet normaal koud is maar wel verfrissend haha. We kregen ’s avonds geld om eten te kopen, meestal eten we met het hele team maar vandaag mochten we zelf bepalen wat we aten. Ik ging met een paar meiden uiteten en vervolgens lekker vroeg naar bed 🙂

Tuesday 08/21
Zoals elke dag waren we weer vroeg op voor ons ontbijt. Na het ontbijt gingen we weer naar het hockeyveld. Het leukste aan het hockeycomplex vind ik onze lockerroom. Dit is de kleedkamer, waar iedereen zijn eigen hokje heeft met naamkaartje bovenop. Voor elke training doen we altijd stretch-oefeningen in de kleedkamer. Met behulp van rollers maken we onze spieren warm voor de training. Vervolgens doen we ook nog een warming-up om het hockeyveld. De mentaliteit van speelsters is hier ontzettend goed en dat merk je in alles. Zelfs ballen rapen gaat hier in een hoog tempo. Na onze ochtend training hadden we run, hier deden we verschillende sprint oefeningen om onze conditie te verbeteren. Vervolgens hadden we weer lift, lunch en ’s middags weer training. Vandaag kregen we ook te horen wie er in de travel squad zitten voor onze eerste wedstrijden tegen Michighan State en Kent State komend weekend. En gelukkig zat ik erbij! Omdat we moeten vliegen kunnen we niet iedereen meenemen en moeten er een aantal speelster thuis blijven. ’S avonds hadden we teamdinner in mijn huis, er wordt dan eten naar ons gebracht en we eten met het hele team in één van de hockeyhuizen. Omdat ik een transferstudent ben woon ik in een huis met 5 andere meiden uit mijn team. Het huis is op loopafstand van het veld en de campus en ik heb mijn eigen kamer. Na het eten was het koffer inpakken en slapen.

Wednesday 08/22
Vandaag is travel day! Voor het vertrek naar het vliegveld hadden we in de ochtend nog een training van 1,5 uur, vervolgens douchen, lunchen en naar het vliegveld. Onze eerste vlucht was naar Chicago, en vervolgens vlogen we door naar East Lansing in Michigan. Aangekomen en koffers gepakt werden we opgedeeld in kleine busjes, om vervolgens naar ons hotel te rijden. De kamerindeling werd in het hotel verteld, en iedereen mocht toen naar de kamer. Ik slaap op de kamer met een derdejaars, een Junior. We hadden vervolgens avondeten in het hotel en toen mocht iedereen een beetje doen wat die zelf wilde. Dat is wel leuk omdat de meesten op dezelfde verdieping slapen, dus kun je zo bij elkaar naar binnen lopen.

Thursday 08/23
Vanochtend hadden we ontbijt om 9:00uur wat voor ons echt heel erg uitslapen is. Ik was om 8:00uur al wakker en kon niet meer in slaap komen haha. We hadden ontbijt en gingen vervolgens naar buiten voor onze team walk en stretch. Hierna hadden we een team meeting en werden we opgedeeld in twee groepen om vervolgens de press te bespreken en de loop-/passlijnen die we moeten maken op het veld. Het is grappig om te zien dat dingen voor mij best vanzelfsprekend zijn gezien tactiek. Hier is dat voor sommigen veel minder vanzelfsprekend, en ik denk dat ik tactisch gezien hier soms wel een voordeel in heb. Na onze meeting was het tijd om om te kleden om te gaan trainen op het veld waar we vrijdag en zaterdag spelen. De campus van Michigan State is echt bizar groot, en het American Football stadion is echt HUGE! Na een training van 2 uur was het tijd om weer terug te gaan naar het hotel, om te lunchen, te douchen en vervolgens naar onze verassing teamactiviteit te rijden, we gingen bowlen! Dat was heel grappig want iedereen was heel erg fanatiek. Na het bowlen gingen we met z’n allen uiteten want het was de laatste avond voor het begin van de competitie, en de laatste avond van preseason! Morgen onze eerste wedstrijd tegen Michigan State, I’m sooo excited!

Friday 08/24
Today is GAMEDAY! Vanochtend moesten we om 8:30uur in de lobby zijn voor onze teamstretch en korte wandeling. Hierna ontbijt in het hotel, omkleden en klaarmaken voor de wedstrijd. Eenmaal aangekomen bij het veld was ik best wel nerveus voor mijn eerste officiële wedstrijd voor ODU. Het gaat hier wel anders dan in Nederland. Voor de wedstrijd worden de namen omgeroepen van de speelsters die spelen, en het volkslied wordt gespeeld. Ook bij het wisselen wordt de naam omgeroepen van de speelsters die gewisseld worden, dat was wel even gek om zo je naam door de speaker te horen. Gelukkig hebben we onze wedstrijd met 2 – 0 gewonnen! Ondanks dat we helemaal in Michigan speelden waren er een hoop ouders om ons te supporten, dat was wel heel leuk. Terug in het hotel kregen we lunch en vervolgens hadden we teamstretch in het zwembad van het hotel. Hierna even chillen op de kamer, en tenslotte nog uiteten. Om de dag af te sluiten hadden we onze laatste meeting met video’s van de wedstrijd en voorbereiding op onze wedstrijd tegen Kent State morgen.

Saturday 08/25
Vandaag begonnen we de dag met onze teamstretch en wandeling, maar omdat het hard regende buiten liepen we gewoon rondjes in het hotel. Vervolgens mochten we ontbijten, hadden we een korte meeting en konden we onze koffers pakken en ons klaarmaken voor de wedstrijd tegen Kent State. We reden weer met onze mini vans naar het veld, en waren klaar om ook deze wedstrijd te gaan winnen. Na een vooral fysieke pot, waarin de tegenstander een aantal kaarten heeft gepakt, hebben we uiteindelijk met 1-0 gewonnen! Super blij natuurlijk, na de wedstrijd was het douchen, teamkleding aan en lunchen. Na de lunch werden we allemaal getrakteerd om ijs van onze coaches. Vervolgens reden we naar het vliegveld en kregen we geld om avondeten te kopen. Samen met drie andere meiden uit m’n team hadden we het briljante idee om eten te gaan halen bij een hele andere gate aan de andere kant van het vliegveld. Dit resulteerde erop dat we letterlijk terug moesten rennen om weer op tijd bij onze gate te zijn haha. Bezweet kwamen we aan, maar wel met lekker eten, en op tijd! Na een korte vlucht kwamen we rond 22:00 uur weer aan in Norfolk. Met busjes werden we opgehaald en afgezet op de campus. Het was bijzonder om mee te maken hoe hier met sport wordt omgegaan, en dat we soms moeten vliegen naar uitwedstrijden.

Sunday 08/26
Vanochtend lekker uit geslapen. Omdat we gister pas laat thuis waren, gingen we ook laat naar bed. Gelukkig hadden we vandaag de hele dag vrij en konden we lekker doen wat we zelf wilden. We zijn met een aantal meiden koffie gaan drinken ergens, hebben boodschappen gedaan en lekker met elkaar gegeten. Omdat school morgen begint moest ik nog het een en ander regelen maar verder was het een heel relaxed dagje. ’s middags en ’s avonds speelden zowel boys en girls soccer een thuiswedstrijd, dus daar zijn we ook met het hele team heen gegaan om te supporten. Het is zo fijn dat alles hier gewoon op loopafstand ligt van elkaar, dat maakt het makkelijk om ergens even snel naartoe te gaan. Dat was het wel een beetje voor vandaag, morgenochtend training en mijn eerste schooldag! Ik vond het leuk om deze week ‘player of the week’ te zijn, en jullie een kijkje te geven in mijn nieuwe leven. Tijdens het schrijven van deze blog merkte ik wel dat ik soms heel erg moet nadenken om op de juiste Nederlandse woorden te komen haha.

Whatsapp-Kingstalent
Kingstalent
Kan ik je ergens mee helpen? Stuur ons een berichtje. Momenteel zijn we gesloten, maar laat gerust een berichtje achter.